PENGENALAN
Setiap
negara di dunia mempunyai tarian tradisional mereka sendiri. Tarian tradisional
ini menjadi satu simbol untuk menunjukkan lambang kebudayaan serta identiti
sesebuah masyarakat di negara mereka begitu juga dengan Malaysia. Di Malaysia,
terdapat pelbagai tarian tradisional yang menjadi simbolik warisan negara yang
tidak ternilai seperti tarian Ulek Mayang yang menjadi tarian tradisional
masyarakat di Terengganu.
Kuda
kepang merupakan sebuah tarian tradisional yang popular di negeri Johor. Tarian
tradisional ini bukanlah asing lagi bagi masyarakat negeri Johor kerana
merupakan lambang kebudayaan negeri Johor. Kuda kepang turut dikenali sebagai Kuda
Lumping, Jaran Kepang atau Jathilan. Kuda kepang diasaskan oleh salah
seorang daripada Wali Songo iaitu sembilan wali yang termasyur di Tanah Jawa
pada abad ke-15. Tarian kuda kepang ini dikatakan dicipta untuk menarik
masyarakat Jawa pada zaman dahulu untuk mengenali tentang Islam dan juga
menyebarkan ajaran Islam kepada masyarakat Jawa. Penghijrahan masyarakat Jawa
ke Tanah Melayu menyebabkan masyarakat Melayu mengenali kuda
kepang terutmanya bagi masyarakat Melayu berketurunan Jawa di Johor yang
dipengaruhi dengan tarian ini sehingga kini.
Anyaman kuda kepang diperbuat daripada
buluh ataupun kulit haiwan. Untuk menjadikan kuda kepang lebih menarik, anyaman
kuda kepang diwarnai dengan warna-warna yang menarik. Selain itu, tarian Kuda
Kepang merupakan tarian yang biasanya dilakukan pada majlis perkahwinan dan
kenduri. Ia juga termasuk dalam perayaan besar di Johor seperti festival
Kerajaan Johor, pertunjukan budaya dan perayaan ulang tahun Sultan Johor.
Namun, tarian kuda kepang ini banyak dipengaruhi oleh kuasa mistik. Hal ini kerana persembahan kuda kepang ini memerlukan pemujaan dan tarian ini akan membuatkan penari dan juga penonton berkelakuan aneh dan naik ‘syeikh’ atau mabuk mengikut alunan muzik tersebut. Hal ini menyebabkan tarian kuda kepang mistik diharamkan di Johor seperti kumpulan Warisan Seni Sri Johor yang ditubuhkan pada awal tahun 1970-an oleh Allahyarham Sabtu Hamid yang pernah dipanggil Jabatan Agama Islam Johor untuk membincangkan tentang kuda kepang tradisi perlu diharamkan kerana mengandungi unsur-unsur mistik dan juga khurafat. Tarian ini juga semakin dilupakan oleh generasi muda kerana terpengaruh dengan tarian moden yang lebih menarik dan mengikut trend masa kini.
SEJARAH KUDA KEPANG
Kuda kepang diasaskan oleh salah seorang
daripada Wali Songo iaitu sembilan wali yang termasyur di Tanah Jawa yang
bernama Sunan Kali Jaga. Penciptaan kuda kepang ini bertujuan untuk
mengembangkan dakwah Islam pada abad ke-15. Pada waktu itu, wali Songo
menghadapi kesulitan untuk mendekati masyarakat di pedalaman kerana mereka akan
berlari bertaburan apabila melihat Wali Songo. Penciptaan kuda kepang ini
terjadi untuk menarik minat orang kampung untuk melihat tarian tersebut. Kuda-kuda
tersebut diperbuat daripada kulit binatang atau buluh untuk menggantikan kuda sebenar
Hal ini menarik minat mereka kerana mereka tidak pernah terdedah dengan
sebarang bentuk hiburan menyebabkan mereka datang untuk melihat persembahan
tersebut. Wali
Songo menggunakan taktik ini untuk menerangkan mengenai Islam dan mengajar
penduduk di pedalaman tentang Islam dengan lebih jelas. Kesempatan yang
digunakan itu membuahkan hasil apabila ramai penduduk yang memeluk Islam.
Selain itu, ada juga yang berpendapat
bahawa asal-usul tarian ini berkait dengan Saidina Ali. Tarian ini dikatakan
diilhamkan daripada kisah peperangan askar berkuda Saidina Ali di Tanah Arab. Tentera
Saidina Ali yang bertempur dengan hebat seperti tidak sedarkan diri semasa
berperang sehingga berjaya mengalahkan pihak musuh. Tarian kuda kepang ini
dipercayai ditiru daripada gerak langkah bala tentera Saidina Ali. Maka,
lahirlah tarian kuda kepang yang diinspirasikan daripada gerakan bala tentera
Saidina Ali.
Seterusnya, ada juga yang turut mempercayai bahawa asal-usul kuda kepang ini berasal daripada alam kayangan dimana kuda kayangan yang bernama kuda Sembrani ini telah turun di Tanah Jawa. Kuda Sembrani ini dipercayai turun ke bumi untuk mencari rakannya yang telah hilang. Setelah kuda Sembrani ini berjaya menemui rakannya, mereka dikatakan menari-nari dan melompat-lompat kegembiraan. Kegirangan mereka telah menarik perhatian masyarakat Jawa pada masa itu. Hal ini menyebabkan tercipta gerak langkah kuda yang di inspirasikan oleh kegembiraan kuda Sembrani dan juga rakannya. Kesannya, terciptalah tarian kuda atau dikenali sebagai kuda kepang.
PERSEDIAAN SEBELUM PERSEMBAHAN TARIAN KUDA KEPANG
Sebelum
memulakan persembahan, penari-penari perlulah mempunyai semangat yang kental
untuk menhadapi rintangan dan cabaran semasa persembahan. Setiap penari kuda
kepang mestilah menuntut ilmu batin serta perlu menjalani beberapa ujian yang
menjadikan penari-penari tersebut mempunyai ketahanan mental yang kuat. Setiap
saranan yang diberikan oleh pemimpin mestilah dipatuhi agar tiada kesilapan
semasa persembahan.
Selain itu, persembahan kuda kepang mestilah dilakukan di kawasan yang lapang atau di atas pentas yang luas. Sebelum melakukan persembahan, kawasan persembahan dan juga penonton perlulah dipisahkan dengan menggunakan tali untuk menggelakkan perkara yang tidak diingini. Hal ini kerana dikhuatiri penari-penari akan mengancam keselamatan kepada penonton semasa menari kerana berada dalam keadaan tidak sedar atau naik ‘syeikh’. Kebiasaannya, seorang pawang disediakan untuk mengawal keadaan dan melindungi keselamatan para penonton dan penari jika penari semakin tidak terkawal. Sebuah kumpulan tarian kuda kepang mestilah mempunyai 9 hingga 15 orang penari dan penari-penari ini biasanya terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
PEMBUKAAN GELANGGANG
Semasa
melakukan upacara pembukaan gelanggang, kebiasaannya pawang akan membaca
mantera dan membuat upacara pemujaan roh untuk menggelakkan perkara yang tidak
diingini berlaku semasa persembahan. Hal aini menyebabkan masyarakat Jawa mempercayai
bahawa kuda kepang dipengaruhi oleh kuasa mistik. Pawang juga akan menyediakan sajian
untuk dipersembahkan kepada roh. Antara bahan yang disediakan ialah sebiji
kelapa, secupak beras, dua sisir pisang masak, sedikit kemenyan, kain putih,
jarum, benang, seekor ayam putih, padi, telur dan bunga rampai.
Seterusnya,
gelanggang dibuka oleh pawang dengan membakar kemenyan dan bahan sajian
diperasapkan, kemudian beliau membaca mantera menjemput semangat kuda Sembrani
untuk datang bersama menjayakan persembahan tersebut. semangat-semangat
tersebut dikatakan akan meresap masuk ke dalam jasad para penari ketika sedang
melakukan persembahan tarian tersebut. Tarian para penari akan menjadi luar
biasa ketika menari. Hal ini kerana pergerakan para penari dikatakan dikawal oleh
semangat-semangat tersebut dan penari berada di alam bawah sedar. Pawang
dikatakan menjadi perantara di antara para penari dan juga dengan kuasa ghaib.
Pawang juga akan memulihkan pemain-pemain daripada keadaan di alam bawah sedar
kepada alam sedar. Hanya pawang sahaja mempunyai ilmu untuk memulihkan para
penari daripada terus hanyut mengikut rentak irama muzik dan dari terus
membahayakan diri mereka semasa berada di alam bawah sedar.
CARA PERMAINAN TARIAN KUDA KEPANG
Bilangan
penari tarian kuda kepang adalah di antara sembilan orang sehingga lima belas
orang. Kebiasaannya, penari tarian kuda hanyalah terdiri daripada lelaki
sahaja. Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Solo, Selendang,
Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, mempertahankan diri dan sebagainya. Semasa
muzik dimainkan, para penari akan menari sambil memegang kuda kepang dan menari
mengikut rentak alunan muzik yang dimainkan. Alat bunyi-bunyian yang digunakan
untuk melakukan persembahan tarian kuda kepang ialah, gendang, angklung, gong, kinong,
jidor, soron kecil dan bonang. Muzik merupakan satu unsur hiburan dalam
persembahan kerana tanpa muzik persembahan ini kurang menarik perhatian
penonton kerana tidak mempunyai rentak yang menarik dan tarian menjadi hambar.
Apabila
muzik mula bergema, para penari tarian kuda kepang akan menari dan kemudiannya
akan berpecah kepada dua kumpulan kecil dan melakukan gerakan silang. Dikawali
oleh seorang "danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan rentak
tarian, setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing. Persembahan dipimpin
oleh "danyang" itu untuk masuk ke gelanggang. Para penari yang
dikawal oleh semangat-semangat kuda ini berupaya melakukan sesuatu aksi yang
aneh atau ganjil yang tidak boleh dilakukan oleh individu normal. Mereka
dikatakan berupaya untuk melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas
sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa dengan
gigi.
Semasa
mula persembahan, rentak muzik yang dimainkan agak perlahan dan membosankan dan
para penari akan memainkan tarian tersebut menikut ritma lagu yang dimainkan. Semakin
lama alunan muzik akan semakin rancak dan jika muzik tidak rancak, penari-penari
akan menggamuk dan menendang pemain muzik seperti kuda yang sedang berang. Alatan
muzik akan terus dibunyikan ketika pemain dirasuk. Namun apabila pergerakan para
penari semakin liar dan tidak dapat dikawal, mereka akan ditangkap dan
direbahkan ke tanah. Penari-penari yang dirasuk ini akan disedarkan semula oleh
seorang pawang dan dibawa semula ke alam sedar dan kembali normal. Jika penari
yang dirasuk itu sukar untuk dipulihkan maka mereka akan disebat dengan
menggunakan cemeti berulang kali sehingga mereka kembali sedar semula. Persembahan
tarian kuda kepang yang unik dan indah ini mempunyai tarikan dan aksi-aksi
penari yang kerasukan menjadi persembahan ini menarik.
PANTANG LARANG
Setiap
persembahan yang dilakukan mempunyai keunikan mereka tersendiri seperti pantang
larang yang perlu dipatuhi. Tarian kuda kepang juga mempunyai pantang larang
mereka sendiri yang perlu mereka patuhi. Pantang larang merupakan satu larangan yang
perlu mereka elakkan daripada melakukannya untuk mengelak dari berlaku sesuatu
perkara yang tidak diingini terjadi. Terdapat banyak pantang larang yang perlu
dipatuhi semasa menjalankan persembahan tarian kuda kepang.
Antara pantang
larang tarian kuda kepang ialah pantang sebelum memulakan persembahan. Sebelum
persembahan dilakukan, upacara khas perlu dilakukan memulakan persembahan.
Upacara khas ini perlu dilakukan oleh bomoh dengan menyediakan sajian untuk
dipersembahkan kepada semangat kuda dan bomoh perlu membaca jampi sebulum
membuka gelangang. Upacara ini dilakukan untuk mengelakkan daripada ditimpa
musibah kepada penari dan juga penonton semasa persembahan. Hal ini kerana
tarian kuda kepang ini dikatakan dipengaruhi oleh semangat ghaib. Upacara khas
ini perlu dilakukan setiap kali persembahan sebagai tanda untuk menghormati semangat
ghaib tersebut.
Selain
itu, kain berwarna merah merupakan antara salah satu pantang larang semula jadi
yang utama di dalam tarian kuda kepang. Pantang larang ini penting kepada para
penari kerana apabila mereka melihat kain berwarna merah, mereka akan menjadi
baran dan tidak terkawal. Para penari juga tidak dibenarkan melihat kaca atau
serpihan kaca. Hal ini kerana dikhuatiri para penari yang sedang naik “syeikh”
atau mabuk akan melakukan perkara atau perbuatan yang luar biasa. Mereka
dikatakan akan memakan kaca atau serpihan kaca jika terlihat semasa menari. Hal
ini akan mendatangkan kecederaan kepada para penari selepas mereka sedar kerana
pemikiran mereka berada dalam keadaan tidak sedar semasa melakukan tindakan
tersebut.
Muzik
memainkan peranan yang penting dalam permainan ini. Hal ini kerana para penari
akan memainkan tarian mengikut rentak dan irama lagu yang dimainkan. Alunan
muzik yang dimainkan mestilah rancak kerana dikhuatiri para pemain kuda kepang
akan menjadi berang. Sebagai contoh, para pemain muzik mestilah mendendang
alunan yang rancak kepada para penari yang sedang naik ‘syeikh’ kerana jika
alunan tersebut tidak rancak para penari akan menjadi berang dan akan menerkam
atau menendang para pemain muzik.
Seterusnya,
pantang larang di dalam tarian kuda kepang tidak hanya melibatkan para penari
tetapi, terdapat juga pantang larang yang perlu dipatuhi oleh para penonton. Para penonton tidak dibenarkan mengacah para
pemain semasa dalam permainan kerana ditakuti keadaan para penari akan jadi
tidak terkawal. Para penonton juga tidak dibenarkan mencaci para pemain kerana
perbuatan tersebut akan mendatangkan musibah kepada para penonton. Semasa muzik
dimainkan, para penonton tidak digalakkan menghayati alunan muzik yang
dimainkan. Hal ini kerana para penonton dikhuatiri akan turut naik “syeikh”
semasa persembahan.
Anyaman
kuda kepang juga mempunyai pantang larangnya tersendiri yang perlu dipatuhi.
Selepas menari, kuda kepang yang digunakan semasa persembahan mestilah disimpan
atau diletakkan di tempat yang elok dan khas untuk mereka sendiri. Jika anyaman
kuda kepang tidak disimpan dan dijaga dengan elok akan menyebabkan roh kuda
kepang atau semangat ghaib akan marah. Hal ini akan menyebabkan pertunjukkan yang
akan datang tidak dapat dilakukan kerana roh kuda kepang dikatakan akan
mengamuk dan merosakkan persembahan tersebut. Pantang larang inilah yang
menjadikan setiap persembahan mempunyai keunikan mereka tersendiri.
ISU-ISU
Persembahan kuda kepang merupakan sebuah persembahan yang menarik namun, terdapat tentangan kerana terdapat unsur-unsur khurafat seperti pemujaan yang bertentangan dengan akidah Islam. Hal ini menyebabkan masyarakat Melayu beragama Islam menolak untuk meceburkan diri dalam persembahan tarian kuda kepang. Hal ini kerana kepercayaan di dalam tarian kuda kepang boleh menggugat keimanan seseorang. Kesannya, masyarakat tidak lagi menyokong persembahan ini untuk dilakukan. Pendidikan terhadap agama juga menyebabkan pandangan mereka terhadap kuda kepang berubah kerana mengandungi unsur-unsur khurafat yang menyebabkan mereka mempersoalkan tentang tarian kuda kepang di dalam masyarakat Melayu.
Selain
itu, masyarakat pada masa kini lebih terpengaruh dengan budaya Barat kerana terdedah
dengan modenisasi. Hal ini menyebabkan mereka lebih berfikiran terbuka. Mereka
beranggapan bahawa tarian tradisional tidak lagi sesuai untuk dipersembahkan
kerana sudah ketinggalan zaman. Hal ini menyebabkan masyarakat tidak lagi
meminati persembahan tarian kuda kepang terutamanya golongan remaja kerana
tidak mengikut trend masa kini. Masyarakat masa kini lebih tertarik dengan
tarian moden yang lebih menarik. Hal ini menyebabkan bilangan kumpulan kuda
kepang semakin berkurang kerana tidak ramai penglibatan masyarakat untuk
mempelajari serta mengembangkan tarian kuda kepang ini.
SOLUSI
Masyarakat
pada hari ini perlulah mempertahankan tarian kuda kepang daripada hilang
ditelan zaman dengan menceburkan diri dalam tarian ini. Hal ini kerana tarian
tradisional ini merupakan adat masyarakat Melayu yang mengandungi unsur
kebudayaan yang mendalam. Namun begitu,
perubahan perlu dilakukan di dalam tarian kuda kepang memandangkan terdapat
unsur-unsur khurafat. Perubahan yang dilakukan seperti mengubah tarian kuda
kepang tanpa melakukan sebarang pemujaan. Perubahan ini dapat menarik minat
masyarakat terhadap persembahan kuda kepang kerana persembahan ini tidak lagi
melibatkkan unsur-unsur khurafat yang bertentangan dengan ajaran Islam dan
semata-mata untuk hiburan sahaja.
Perkembangan dalam teknologi memudahkan masyarakat untuk mengakses pelbagai aplikasi media sosial dengan mudah. Oleh itu, media sosial merupakan satu platform yang sesuai untuk memperkenalkan tarian-tarian tradisional. Hal ini dapat membantu masyarakat untuk lebih mengenali dan mempratikkan tarian-tarian tradisional di rumah. Pendedahan ini menyebabkan tarian tradisional kuda kepang tidak akan hilang daripada ditelan zaman dan dapat menarik minat masyarakat lain untuk meminati tarian kuda kepang ini.
REFLEKTIF
Tarian
kuda kepang masih lagi dimainkan di majlis-majlis keramaian tetapi pada masa
kini persembahan ini kurang dimainkan kerana penari yang mahir semakin berkurang.
Hal ini kerana ramai pemuda-pemuda yang kurang berminat untuk mempelajari
tarian kuda kepang ini. Mereka beranggapan bahawa mempelajari tarian ini adalah
lapuk dan tidak sesuai dengan trend masa kini. tarian ini memerlukan ketahan
fizikal yang kuat menyebabkan mereka tidak berminat untuk memahiri tarian ini.
Mereka juga beranggapan bahawa tarian mempunyai unsur-unsur syirik dan khurafat
yang bertentangan dengan agama Islam. Mereka lebih gemar untuk mempelajari
tarian yang popular pada masa kini berbanding dengan tarian tradisional yang
ketinggalan zaman.
Pada
pendapat saya, persembahan ini boleh dilakukan sekiranya ianya tidak
bertentangan dengan ajaran islam yang sebenar. Sekiranya tarian kuda kepang ini
tidak diamalkan oleh generasi muda, kemungkinan besar tarian kebudayaan ini kan
lupus ditelan zaman. Tarian kuda kepang ini menjadi sesebuah kaum istimewa
kerana tarian ini menjadi lambang kebudayaan dan identiti sesebuah kaum. Setiap
kebudayaan perlu dipelihara dan diamalkan supaya generasi akan datang tidak mengenali
dan lupa kepada kebudayaan dan asal usul bangsa sendiri yang menjadi peneraju
kepada generasi-generasi yang lain di Malaysia.
KESIMPULAN
Tarian kuda kepang merupakan salah satu tarian tradisional yang popular di negeri Johor. Tarian ini merupakan tarian kebudayaan negeri Johor yang mempunyai pelbagai unsur kebudayaan yang diterapkan di dalam tarian tersebut. Tarian kuda kepang bukan sahaja alat hiburan tetapi juga penting dalam memberi gambaran tentang nilai, norma, kebaikan dan budaya yang dipersembahkan dalam gerakan tarian kuda kepang. Walau bagaimanapun, pandangan masyarakat hari ini telah berubah terhadap tarian kuda kepang kerana pengaruh barat yang lebih kepada unsur kemodenan menyebabkan mereka lebih tertarik dengan tarian-tarian moden yang lebih sesuai dengan budaya hidup masyarakat moden. Oleh hal yang demikian, tarian kuda kepang perlulah dipertahankan untuk generasi masa depan kita agar rakyat Malaysia dapat mengetahui dan mempelajari lebih lanjut mengenai budaya kita dan dapat melakukan persembahan kuda kepang di seluruh Malaysia.
RUJUKAN
Batrisyia, A. (2019).
SEJARAH KUDA KEPANG. WIX. Retrieved from
https://permasupsi.wixsite.com/permasupsi/post/sejarah-kuda-kepang
Musliana, I.
(2016, September 16). KENAPA KALAU KUDA KEPANG JE BOLEH SAMPAI ‘KENA RASUK’?
ASAL-USUL DAN DAN KEPERCAYAAN MISTIK. Soscili.my. Retrieved from
https://soscili.my/sejarah-asal-usul-kuda-kepang-mistik/
Sobry, A. A.
(2015, April 25). Kuda Kepang dah 'jinak'. BHonline. Retrieved from
https://www.bharian.com.my/bhplus-old/2015/04/49567/kuda-kepang-dah-jinak
Umairah. (2010).
CARA, FUNGSI DAN BILANGAN PENARI. Kuda Kepang. Retrieved from
http://kudakepangsmt2252.blogspot.com/2010/08/cara-kuda-kepang-dimainkan-bilangan.html
Umairah. (2010).
PANTANG LARANG KUDA KEPANG. Kuda Kepang. Retrieved from
http://kudakepangsmt2252.blogspot.com/2010/08/pantang-larang-kuda-kepang.html
No comments:
Post a Comment